Un nou premiu ajunge în județul Harghita!

GRACING, proiectul dezvoltat de Centrul Cultural Județean Harghita și partenerii săi, printre câștigătorii „Premiului european pentru predare inovatoare 2025”

„Competențe ecologice, gamificare și comunicare interculturală pentru îmbunătățirea proiectelor de patrimoniu cultural local”, având acronimul GRACING, este o inițiativă de educație a adulților, susținută de Comisia Europeană prin programul Erasmus+ și a fost dezvoltat de Centrul Cultural Județean Harghita, instituție subordonată Consiliului Județean Harghita, în strânsă cooperare cu partenerii săi – Fundația Centrul Educațional Spektrum, România și 8D Games din Țările de Jos. Scopul proiectului a fost acela de a dezvolta competențele profesionale ale lucrătorilor din domeniul patrimoniului rural din România și Olanda, pentru a-i sprijini pe aceștia în activitatea pe care o desfășoară, cu adaptarea la provocările secolului XXI.
Printre aceste provocări amintim comunicarea interculturală, comunicarea între generații, gamificarea – dobândirea de competențe prin joc, co-crearea, competențele digitale, identificarea și definirea patrimoniului local.

„Prin proiectul depus, am căutat noi căi pentru cei care lucrează în domeniul culturii, turismului local și educației, pentru a putea prezenta într-un mod modern publicului țintă bogatul nostru patrimoniu cultural. Ne bucurăm că, prin perspectiva și metodologia gamificării, creativității și digitalizării, am adus cunoștințe și rezultate utile în sfera culturală județeană. A fost o experiență pozitivă să cunoaștem bunele practici olandeze și să parcurgem etapele colaborării și planificării alături de Centrul Educațional Spektrum. Recunoașterea primită ne întărește convingerea că am făcut o treabă bună. Mulțumim echipelor din localitățile menționate, care au avut încredere în noi și ne-au fost parteneri în necunoscut”

, a apreciat Ferencz Angéla, managerul Centrului CulturalJudețean Harghita.

În urma acestei colaborări a rezultat un material online, în trei limbi, care e este disponibil pe website-ul proiectului https://culturalheritageproject.eu/.
Pe parcursul proiectului au avut loc mai multe activități menite a-i ajuta pe adulții din focus grupuri să dobândească competențe lingvistice – în special de limba engleză, să descopere bune practici prin vizite la instituții culturale și participare la programe comunitare,
În cursul anului 2024, au fost implementate proiecte pilot în cinci comune din județul Harghita pentru a oferi perspective și oportunități de învățare pentru profesioniștii din domeniul cultural, acestea fiind selectate pe baza unui punct comun, dezvoltarea unor proiecte în jurul următoarelor concepte: sustenabilitate, comunicare interculturală, abordări intergeneraționale, gamificare, co-creare și competențe digitale.

Cele cinci comune și proiectele dezvoltate bazate pe valori locale sunt Ciucsângeorgiu – Pe urmele Generalului Sándor Gál / Casa memorială a Generalului Sándor Gál , Sândominic – Non Recuso Laborem – Viața episcopului Áron Márton, Remetea – Viața în casa etnografică din Remetea, Lunca de Jos – Jocul de cărți „Csángórózsa” și puzzle și Frumoasa – ”Calea laptelui” – tur de istorie locală cu bicicleta.

Pe lângă materialul online, au fost elaborate diferite ghiduri de bune practici în care sunt cuprinse aceste proiecte pilot.
Manualul de bune practici poate fi găsit accesând linkul:

https://culturalheritageproject.eu/en/page/26/culegere-de-bune-practici-privind-abordarile-durabile-ale-patrimoniului-cultural
De asemenea, Ghidul pentru educatorii de adulți, privind modul de încorporare a tehnicilor și activităților de gamificare în activitatea lor zilnică de predare și facilitare a educației adulților este disponibil pe pagina proiectului:

https://culturalheritageproject.eu/ro/page/27/adult-educators-guide

Zilele acestea au fost anunțați laureații ediției din 2025 ai „Premiului european pentru predare inovatoare 2025”, o inițiativă a Comisiei Europene, din anul 2021, care la momentul respectiv era destinat educației școlare și care, din acest an include și domeniul educației adulților.

Dintre cele 117 inițiative, din 31 de țări, proiectul Centrului Cultural Județean Harghita, realizat în parteneriat, se află printre cele trei proiecte cîștigătoare din România.
Bíró Barna-Botond, președintele Consiliului Județean Harghita, a apreciat reușita Centrului Cultural, subliniind importanța dezvoltării de competențe profesionale pentru actorii din domeniul culturalcare să contribuie la promovarea și valorificarea patrimoniului natural și cultural local.

Mai multe informatii privind editia 2025 pot fi gasite pe site-ul https://www.erasmusplus.ro/stire/vrs/IDstire/1295, iar exemplele de bune practici vor fi prezentate publicului în cadrul evenimentului „Premiul european pentru predare inovatoare 2025”, care va avea loc în perioada 8-9 decembrie la Bruxelles și online.

Detalii despre proiect:

Green skills, gamification and cross-cultural communication for improved heritage projects

Grup țintă: profesioniști locali din domeniul culturii și al patrimoniului (operatori culturali, dezvoltatori comunitari și organizatori de programe culturale) și educatori pentru adulți din județul Harghita (România) și regiunea Friesland (Olanda).

Proiectul își propune să dezvolte competențele cheie ale grupului țintă și să facă vizibil patrimoniul nostru cultural pentru tineri și străini, contribuind la îmbunătățirea calității vieții în județul Harghita.

Una dintre activitățile cheie ale proiectului este un curs pilot, un curs mixt de 60 de ore pentru grupul țintă. Cele 60 de ore se compun din următoarele:15 ore de formare online privind marketingul și comunicarea patrimoniului cultural, 15 ore online privind comunicarea în limba engleză, urmată de o excursie de studiu în Leeuwarden regiunea Friesland (Olanda), 3 zile /18 ore de formare și 12 ore faza follow-up.

Excursia de studiu în Leeuwarden a avut loc în aprilie 2023, pentru a identifica bunele practici, noile abordări și oportunitățile de îmbunătățire, pentru a acumula experiență în gestionarea patrimoniului cultural.

Folosind competențele dobândite prin învățarea informală și non-formală, participanții (15 persoane din 5 localități din județul Harghita) vor implementa proiecte locale în anul 2024.

Materialele cursului sunt disponibile online în limbile maghiară, română și engleză, iar cei care doresc să se perfecționeze și să învețe vor putea folosi materialele didactice publicate pe site-ul proiectului.

Site-ul proiectului: https://culturalheritageproject.eu/ro

Activitățile proeictului se vor încheia în toamna anului 2024 cu un târg regional al patrimoniului cultural și o conferință pentru a disemina experiențele, bunele practici și proiectele locale implementate.

Date privind proiectul:

Numărul proiectului: 2022-1-RO01-KA210-ADU-000082438

Acronimul proiectului: GRACING

Perioada de implementare: 1 noiembrie 2022 – 31 octombrie 2024

Suma acordată:60.000 Euro

Coordonator: Centrul Cultural Județean Harghita

Parteneri:

  • Fundația Centrul Educational Spektrum – Miercurea Ciuc, România
  • 8D Games BV – Leeuwarden, Olanda

Priorități / Aspecte orizontale luate în considerare la elaborarea proiectului:

  • Valori comune, implicare și participare civică;
  • Îmbunătățirea competențelor pedagogilor și ale altor categorii de personal din domeniul învățământului pentru adulți;
  • Mediul și combaterea schimbărilor climatice.

Obiectivele proiectului sunt:

  1. îmbunătățirea competențelor de comunicare, de colaborare, digitale, ecologice și de altă natură ale profesioniștilor din domeniul cultural;
  2. creșterea competențelor educatorilor de adulți;
  3. să sensibilizeze comunitățile noastre rurale cu privire la faptul că patrimoniul viu este un puternic factor de identitate, un avantaj economic, o atracție turistică, un instrument de învățare și poate contribui, de asemenea, la coeziunea socială.

Partenerii cu expertiza, experiența, instrumentele și rețelele lor vor contribui la implementarea cu succes a proiectului, vor îndruma participanții la curs în dezvoltarea de proiecte culturale locale și își vor demonstra competențele.

Proiectul este implementat cu sprijinul Erasmus+ în cadrul Programului KA2 – Parteneriate la scară mică în domeniul educației adulților. Conţinutul prezentului material reprezintă responsabilitatea exclusivă a autorilor, iar Agenţia Naţională şi Comisia Europeană nu sunt responsabile pentru modul în care va fi folosit conţinutul informaţiei

ACTIVITATEA 1. MANAGEMENTUL PROIECTULUI

Această activitate include promovarea și activități de disseminare, visibilitatea proiectului, gestionarea inițiativelor locale, menținerea comunicării cu grupul țintă și crearea de rețele cu părțile interesate, inclusiv monitorizarea costurilor asociate.

Website-ul proiectului a fost lansat în februarie 2023. Logoul proiectului a fost elaborat la sfârșitul anului 2022.

Grupul țintă este alcătuit din echipele următoarelor comune din județul Harghita: Ciucsângeorgiu, Sândominic, Remetea, Lunca de Jos și Frumoasa, echipele sunt alcătuite din trei persoane.

Meetinguri cu partenerii proiectului:

  • Kick-off-meeting în Leeuwarden (NL): 30 noiembrie – 1 decembrie 2022.
    • Reuniunea finală la Miercurea Ciuc (RO): 18 octombrie 2024.
    • Reuniuni online bilunare

Instrumente și metode de management de proiect, șabloane:

  • Plan de implementare,
  • Plan de evaluare a calității,
  • Plan de diseminare,
  • Chestionare de evaluare a proiectului.

Pe websiteul proiectului sunt informații și fotografii despre principalele evenimente ale proiectului: https://culturalheritageproject.eu/en/articles/list/0/1/events

ACTIVITATEA 2. ELABORAREA CURSULUI MIXT

Această activitate include activități de cercetare, discuții cu grupa focus, interviuri cu 4 specialiști în patrimoniu cultural (doi specialiști din Țările de Jos, doi din România), dezvoltarea unui curriculum în trei limbi, dezvoltarea unui Cadru de Competențe în trei limbi, ameliorarea curriculumului după feedbackurile primite din partea grupului focus, promovarea cursului online.

Rezultate:

  • Cadrul de Competențe pentru animatori din domeniul patrimoniului cultural (”Cadrul de Competențe” – pentru angajații din sectorul public și privat, manageri și voluntari care doresc să protejeze, să îmbunătățească și să promoveze patrimoniul cultural local prin educație, formare, activități de consolidare a comunității și turism), în trei limbi.
  • www.culturalheritageproject.eu/ro/learning-platform/welcome

ACTIVITATEA 3. DERULAREA CURSULUI MIXT

Cursul conceput este destinat animatorilor culturali, organizatori de programe culturale. Scopul este de a oferi cunoștințe și abordări utile, actualizate celor care lucrează în zonele rurale și care sunt interesați de promovarea și utilizarea patrimoniului cultural local în scopuri comunitare și turistice.

Formarea este concepută cu un curs „blended” (hibrid), cu 60 de ore de învățare (faza online, faza on-site, faza de follow-up. Curriculumul este centrat pe teme importante, cum ar fi sustenabilitatea, gamificarea, co-creația, abilitățile digitale și recunoașterea valorilor locale.

Rezultate:

  • Curs mixt:
    • Parcurgerea modulelor cursului (curs asincron) – 15 ore de învățare,
    • Curs de comunicare în limba engleză online – 15 ore de învățare,
    • Faza on-site (18 ore de învățare), Leeuwarden (Țările de Jos): atelier de lucru la 8D Games, vizitarea instituțiilor culturale, feedbacks, diferite jocuri de tip „Vânătoare de comori” etc.)
    • Faza de follow-up (12 ore de învățare).
  • Cursul e-learning a fost tradus în EN, RO,
  • 100 de persoane în plus urmează cursul online (141 de persoane înregistrate la cursul e-learning).

ACTIVITATEA 4. ELABORAREA GHIDULUI DE BUNE PRACTICI

Activități:

Cinci localități din județul Harghita (Ciucsângeorgiu, Sândominic, Remetea, Lunca de Jos și Frumoasa) au dezvoltat proiecte bazate pe valorile locale, aceastea sunt numite proiecte pilot.

Manualul a fost editat în trei limbi: engleză, română și maghiară.

Manualul de bune practici găsiți pe următorul link:

https://culturalheritageproject.eu/ro/page/26/good-practice-compendium-of-sustainable-approaches-to-cultural-heritage

ACTIVITATEA 5. IMPLEMENTAREA PROIECTELOR PILOT

Această activitate include activități de mentorat, întâlniri cu grupa țintă, alcătuirea prototipurilor și revizuirea proiectelor locale de patrimoniu, implementarea și evaluarea proiectelor locale.

Cinci localități din județul Harghita (Ciucsângeorgiu, Sândominic, Remetea, Lunca de Jos și Frumoasa) au dezvoltat proiecte bazate pe valorile locale (acestea sunt numite proiecte pilot). Ei au construit concepte în jurul sustenabilității, comunicării interculturale, abordării intergeneraționale, gamificării, co-creației și abilităților digitale.

Rezultate:

  • Mentoratul celor 5 proiecte locale de lucrători în domeniul patrimoniului local pentru a planifica, prototipa și pilota proiectele locale
  • Implementarea celor 5 proiecte de patrimoniu local:
  1. Proiectul pilot din Sândominic

Titlu: Non Recuso Laborem – Viața episcopului Áron Márton

Video despre prezentarea proiectului: (RO): https://youtu.be/MnfUshTebcM

2. Proiectul pilot din Ciucsângeorgiu

Titlu: Pe urmele Generalului Sándor Gál / Casa memorială a Generalului Sándor Gál

Video despre prezentarea proiectului (RO): https://youtu.be/f_ppXEe11Xw

3. Proiectul pilot din Remetea

Titlu: Viața în casa etnografică din Remetea

Video despre prezentarea proiectului (RO): https://youtu.be/Rno1N1akeEk

4. Proiectul pilot din Lunca de Jos

Titlu: Jocul de cărți „Csángórózsa” și puzzle

Video despre prezentarea proiectului subtitrat în trei limbi: HU, RO, EN: https://youtu.be/bj1eJTDu20c

5. Proiectul pilot din Frumoasa

Titlu: ”Calea laptelui” – tur de istorie locală cu bicicleta

Video despre prezentarea proiectului subtitrat în trei limbi: HU, RO, EN: https://youtu.be/9W8GbffNiAU

Aceste proiecte sunt interesante și inspiratoare, fiind bazate pe valorile locale, iar unele dintre ele folosesc elemente de comunicare interculturală.

ACTIVITATEA 6. ELABORAREA GHIDULUI PENTRU EDUCAȚIA ADULȚILOR

Rezultate:

  • Analizarea materialelor dezvoltate în cadrul proiectului din perspectiva educația adulților,
  • Conceperea și publicarea unei ghid în trei limbi (EN, RO și HU) pentru educatorii de adulți.

Ghidul se bazează pe experiențele acumulate pe parcursul proiectului, pe lecțiile învățate și aplicabile, educatorii de adulți poate aplica, indiferent de domeniul de activitate.

În ghid sunt oferite sfaturi pentru educatorii de adulți în domeniile sustenabilității, comunicării interculturale, gamificării și facilitării activităților de învățare transnaționale.

Ghidul este publicat pe site-ul proiectului:https://culturalheritageproject.eu/ro/page/27/adult-educators-guide

ACTIVITATEA 7. CONFERINȚĂ ȘI TÂRG DE BUNE PRACTICI

Titlul conferinței: Patrimoniu prin Joc – Conferință și Târg de Bune Practici

Data: 18 octombrie 2024, între orele 9:00-15:00

Locația: Miercurea Ciuc, Consiliul Județean Harghita, Piața Libertății nr. 5

Programul conferinței a inclus prezentarea proiectului și a publicației de bune practici, jocuri serioase, prezentarea platformei GRACING și prezentarea celor cinci proiecte pilot. În următoarea etapă a conferinței, au fost prezentate patru bune practici inspiratoare din județul Harghita, urmate de sesiunea Învață și încearcă – târg de bune practici.

Articole despre conferință și târg:

Maszol.ro: https://maszol.ro/eletmod/Oroksegvedelem-jo-peldakat-mutattak-be-Csikszeredaban

Hargita Népe: https://hargitanepe.ro/hirek/csikszek/oroksegvedelem-jatekosan

Erdélyi TV – videoclip: https://youtu.be/Rf7Jj_X7MUc?si=gJgD2S830zJ4UjF5

Colectarea feedbackurilor: „amintirea trecutului”, „devenim frunze din rădăcini”, „suntem bogați”, „comunitatea noastră unită”, „a regândi și a transmite”, „conservarea valorilor”.

Jocul online Camera de evadare ”Părăsiți conferința prin acest joc!” (aplicația genially) a fost creat de Centrul Educațional Spektrum, care testează gamificat cunoștințele participanților despre informațiile prezentate la conferință. Întrebările se referă în principal la proiectele pilot, dar pentru a evada din joc, este necesar și un feedback despre conferință.